Sztuka uczenia się języków obcych jest dość trudna i
niejednokrotnie zdarza się, iż dzieciom brakuje motywacji do
zdobywania oraz utrwalania umiejętności językowych. Założeniem
innowacji prowadzonej w naszej szkole jest nauka języka obcego metodą
dramy czyli zastosowanie technik teatralnych. Uczeń w trakcie zajęć
odgrywa scenki z bajek i historyjek, śpiewa piosenki, recytuje wiersze
i rymowanki w języku angielskim oraz pokazuje za pomocą gestów wybrane
wyrażenia i słownictwo (pantomima), bierze udział w tworzeniu większej
formy teatralnej -spektaklu teatralnego. Poprzez taką formę nauki
rozwija swoje umiejętności językowe oraz poszerza horyzonty myślowe
związane z literaturą i kulturą państw anglojęzycznych. Czytając i
słuchając ćwiczy koncentrację, a nauka krótkich tekstów wyzwala w
uczniach naturalne procesy przyswajania języka oraz rozwija
umiejętność komunikowania się. Ponadto, przedstawienia teatralne
wyzwalają w dzieciach śmiałość i odwagę do wypowiadania się przed
publicznością. Wykorzystanie do nauki utworów literackich dopasowanych
poziomem do wieku i umiejętności językowych uczniów sprzyja
przyswajaniu oraz wzbogacaniu zarówno słownictwa czynnego jak i
biernego oraz konstrukcji gramatycznych. Drama pozwala pracować z
uczniami w każdej grupie wiekowej i o różnym poziomie opanowania
języka. Dlatego zajęcia prowadzone są w klasach 1-3 jak i 4-8. Poprzez
przygotowanie spektakli dzieci mają możliwość wyrażenia siebie a
krótkie inscenizacje dramowe uczą współpracy w grupie,
odpowiedzialności kreatywności, kształtując również więzi emocjonalne
między członkami zespołu. Dużą zaletą wykorzystania bajek i znanych
utworów w języku angielskim jest fakt, iż treść jest znana dzieciom,
co znacznie ułatwia komunikację w języku obcym. Uczniowie rozumieją z
kontekstu nawet trudniejsze wyrażenia, są zadowoleni ze swoich
osiągnięć, co mobilizuje ich do dalszej nauki. Dzieci bardzo chętnie
doskonalą swoje umiejętności językowe i uczą się języka angielskiego w
sposób przystępny, Pojedyncze sukcesy wzmacniają poczucie wartości,
przełamanie wstydu i nieśmiałość związaną z wystąpieniem publicznym.
A.C.