Edukacja regionalna została wprowadzona do szkół
podstawowych i gimnazjów na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 15
lutego 1999r. Jej istnienie w szkołach jest uzasadnione, zważywszy na
pozytywne oddziaływania na uczniów zarówno w sferze dydaktycznej jak i
wychowawczej. Niniejszy program ma za zadanie przybliżyć uczniom
region, w którym żyją. Zaznajomić ich z jego przeszłością
(wydarzeniami historycznymi, legendami, zabytkami, zasłużonymi
ludźmi), realiami współczesnymi, elementami szeroko rozumianej kultury
(szczególnie z regionalnymi tradycjami ludowymi, gwarą), z
osobliwościami przyrody.
Obok dążeń do wyposażenia uczniów w ogólne wiadomości
na temat regionu program stawia sobie za cel uzyskanie zamierzonych
efektów wychowawczych oraz kształcenie u uczniów określonych
umiejętności.
Praca wychowawcza związana jest głównie z formowaniem u
młodych ludzi świadomości przynależności do grupy mającej wspólną
przeszłość, kulturę i żyjącej w tym samym środowisku przyrodniczym.
Działania takie są niezwykle pożądane w dobie stopniowego odchodzenia
od rodzimej tradycji kulturowej i ulegania wpływom obcych kultur przez
większość młodzieży przecież niezupełnie zrozumiałych. Odcinanie się
od własnych korzeni prowadzi do dezorientacji przynależności
kulturowej, zagubienia w świecie wartości, problemów z identyfikacją
własnej tożsamości.
. A to z kolei zaburza poczucie bezpieczeństwa, które
konieczne jest do kształtowania zdrowej moralnie osobowości.
Program „Jestem stąd” powstał głównie po to, aby
zapobiegać skutkom tych wymienionych wyżej negatywnych zjawisk
społecznych, które mogą wywrzeć niekorzystny wpływ na procesy
świadomościowe uczniów. Ma on wspomagać rodziców w wychowaniu dzieci
do wartości chrześcijańskich, humanistycznych, patriotycznych i
wykształcić u uczniów większe poczucie patriotyzmu, tożsamości
narodowej i szacunek dla tradycji. Uczniowie mają zyskać świadomość
istnienia w kulturze oraz narzędzia potrzebne do poznawania innych
kultur i społeczności, zrozumienia ich, a także tolerancji.
Podejmowane w ramach realizacji programu działania powinny kształcić u
dzieci określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego
umiejętności oraz wypracować w nich samodzielność, poszerzyć
zainteresowania, uzdolnienia, umiejętność gospodarowania czasem,
wdrożyć do aktywności na rzecz najbliższego środowiska, regionu.
Program „Jestem stąd” ma wpłynąć na rozwój uczniów,
podniesienie jakości pracy szkoły i jej promocję. Treści programowe
przeznaczone są do realizacji w ciągu trzech lat nauki (klasa IV,V,VI)
i powinny być rozłożone w czasie- od tematów dotyczących najbliższego
otoczenia ucznia do „coraz większej Ojczyzny” (miejsce zamieszkania,
gmina, powiat, województwo, region).
Określone w programie działania wymagają korelacji
przedmiotowej; podejmowane powinny być podczas zajęć z języka
polskiego, historii, przyrody, informatyki, plastyki, muzyki i
religii. W czasie realizacji zagadnień zawartych w programie uczniowie
poznają region przez docieranie do różnych źródeł informacji,
uczestnictwo w wydarzeniach lokalnych, kultywowanie tradycji
regionalnych, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi.
Planowane zajęcia wymagają zgody i często udziału
rodziców, współpracy ze środowiskiem.
Program jest zgodny z podstawą programową kształcenia
ogólnego dla szkół podstawowych, podstawami programowymi wymienionych
w programie przedmiotów oraz statutem SP w Krasnej.