DZIEŃ BEZ PRZEMOCY


,,Takiż to świat! Niedobry świat!
Czemuż innego nie ma świata?”
B. Leśmian
 

Początek XXI wieku, czasy w jakich przyszło nam żyć to nie tylko szybki rozwój cywilizacji ułatwiający życie ludziom, lecz również czasy, w których egzystencja człowieka staje się tragiczną. Człowiek pozostaje często sam, zdany na siebie, chociaż wśród otaczających go tłumów. Niestety cena ludzkiego życia wciąż maleje. Wartości moralne zastępowane są kultem pieniądza, rozchwianiem norm, wyzwalaniem w nas zwierzęcych instynktów. Coraz częściej środki masowego przekazu informują nas o nasilających się czynach przestępczych, niemal w każdym miejscu kuli ziemskiej a co więcej rodząca się agresja również dotyczy dzieci i młodzieży.
Przemocy doświadczają rodziny, szkoły, rówieśnicy, przypadkowi świadkowie zachowań przestępczych. Dzieci i młodzież postrzegają świat jako brutalny, nietolerancyjny, pozbawiony uczuć. Jednocześnie sami sfrustrowani, zagubieni, wyładowujący swe niezadowolenie, złość, gniew i żal na innych: rodzicach, nauczycielach, swoich rówieśnikach, zwierzętach czy nawet na przedmiotach materialnych.
W wyniku nasilającego się zjawiska aktów przemocy i agresji powstało szereg programów mających na celu minimalizowanie zachowań agresywnych nie tylko w placówkach oświatowych. Uczą one rozwijać umiejętności empatyczne wychowanków, zrozumienia zwłaszcza osób nietolerowanych. Aby zrozumieć świat drugiego człowieka, należy przejąć jego kategorię widzenia i podporządkowania tego świata - spróbuj poczuć to co on…, szanujemy odmienność, która jest w innych…, każdy ma prawo do swojego zdania, do swojej drogi, która jest tak samo dobra i ważna jak innych…,- czytamy różne mądre hasła, ale czy stosujemy je w naszym życiu?
20 lutego obchodziliśmy Dzień bez przemocy. Uczniowie z klas IV-VI przygotowali i wystąpili z programem artystycznym traktującym o przemocy jako negatywnym zjawisku, któremu należy powiedzieć NIE. Przypomnieli nam również magiczne słowa, często zapomniane jak: przyjaźń, nadzieja, miłość i tolerancja. Podczas tej akademii rozstrzygnięty został także wewnątrzszkolny konkurs.
Najżyczliwszym został uczeń klasy II Jakub Matłosz,
koleżeńskim okazał się Dawid Płonka z klasy III,
lubi pomagać innym uczennica klasy IV Aleksandra Kiełbasa,
tolerancyjnym został Krystian Szczęsny z klasy V
a altruistą uczeń klasy VI Patryk Wojtowicz.
Na zakończenie wszyscy na znak pojednania, przyjaźni i szacunku do innych zgodnie chwyciliśmy się za ręce śpiewając piosenkę „Podajmy sobie ręce”.